Waarom een social media strategie je gaat helpen je content te verspreiden

En welke vorm zou ik moeten toepassen?

Er wordt veel geschreven over content marketing en inbound marketing en soms worden de termen ook door elkaar gebruikt. Is het niet gewoon welke naam je geeft aan het beestje? Daarom hieronder kort nog even de overeenkomsten en de verschillen in dit artikel.

De overeenkomsten
De reden waarom men content marketing en inboundmarketing door elkaar haalt is ook gelijk de meest belangrijke overeenkomst en dat is de manier van informatie delen. En dat is namelijk dat je zinvolle, behulpzame en inspirerende informatie deelt waar vervolgens geïnteresseerden op af komen. Die geïnteresseerden zijn als het goed degene die je wilt bereiken.

Een ander belangrijk kenmerk hierbij is dat je de boodschap niet opdringt en dat je zeker niet jezelf of je product actief verkoopt of aanprijst.

De kracht hiervan is dat prospects op een sympathieke manier kennis maken met je bedrijf, zodat je hen stoort of informatie opdringt. Dit bereik je doordat je alleen maar waarde voor hen toevoegt. Op deze manier verdien je hun aandacht, in plaats van deze te kopen (zoals via advertenties ook wel outbound). Deze laatste vorm (outbound) heeft doordat we de laatste tien jaar zijn doodgegooid met alle vormen van ongevraagde reclame geen goede naam en als we eerlijk zijn, hebben we er eigenlijk allemaal een hekel aan gekregen of in ieder geval wordt niemand er blij van.

Maar dat terzijde, het draait om waarde toevoegen en relevantie.


Verschil tussen content marketing en inbound marketing

Content is een natuurlijk een algemeen begrip, waarmee je in het Nederlands eigenlijk de inhoud qua tekst en beeld bedoelt aan te duiden. Het is dus meer een verzamelnaam, met als tweede kenmerk dat je met het begrip content kunt toepassen op uiteenlopende soorten communicatiemiddelen. Onder de noemer content vallen zaken van blogs en whitepapers tot print en video.

Content marketing wordt met name ingezet voor branding als ook voor loyalty en service of support toepassingen. De content kan zowel via search engines, via DM en email als ook via advertising en ook in andere offline vormen aangeboden worden. Kortom, content kent ontelbare verschijningsvormen. Het is een krachtig wapen om de harten van je klanten te veroveren. Het is echter ook de kunst te weten wanneer wat in te zetten en voor wie.

Bij inbound marketing gaat het erom dat je gevonden wordt. SEO (zoekresultaten via zoekmachines) is de belangrijkste factor. Prospects zoeken online naar informatie en door de juiste (relevante) inhoud afgestemd op de fase waarin de buyer persona zit in zijn of haar buyer journey wordt deze gevonden. Het is van belang dat je eerst onderzoekt op welke vragen jouw buyer persona zoekt en op welke media hij zich bevindt Met de juiste inbound marketing technieken wordt jouw content gevonden en zorg je er ook voor dat deze specifieke bezoeker zelf met jou in contact wil blijven, gedurende de gehele buyer journey.

Het is dus van belang dat de content ook op het juiste moment bij de juiste doelgroep onder de aandacht komt. Het uiteindelijke doel is natuurlijk de onbekende prospect/bezoeker met geweldige content te helpen bij zijn of haar probleem. En ze relevante informatie weg te geven in ruil voor hun e-mailadres of andere gegevens.

Inbound marketing bestaat uit een aantal basisonderdelen;

  • Buyer journey
  • Buyer persona
  • Contentplan van relevante content
  • Seo geoptimaliseerde content
  • Media plan met oa. planning voor blogging, e-mail en social sharing
  • Landingspagina’s en Call to actions
  • Analyse en optimalisatie van dit proces

Door alle aandacht op de vindbaarheid en de relevantie te leggen en je te verdiepen in context van je content (wanneer zoekt je buyer persona welke info?) heb je basis gelegd van jouw inbound marketing strategie.

Haatliefde relatie, ze kunnen ook niet zonder elkaar
Content is dus een belangrijk onderdeel van Inbound marketing, zeg maar de basis van inbound marketing. Zonder content zou inbound marketing niet kunnen bestaan. Inbound marketing is echter meer dan het creëren van content, het is een combinatie van strategie om één, gevonden te worden, twee, leads te genereren (vanuit de content) en drie, deze leads te converteren naar klanten.

Meer weten? Kom eens langs dan praten we verder.

Marketing advies op maat

Wil je kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag.

b2b blog

SEO in 6 easy stappen

Verbeter gemakkelijk en simpel de vindbaarheid van je content door zoekmachine optimalisatie

Alles over buyer persona’s

Je bent gekomen tot de stap om een buyer persona te formuleren. Dan is het fijn als je een paar goede voorbeelden hebt als vertrekpunt…

Inbound marketing. hier een kop

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. 

I am text block

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Vraag vandaag nog een Hubspot demo aan

Ontdek nu hoe HubSpot jouw marketing en sales kan helpen